JOURNAL OF HYDROCARBONS MINES
AND ENVIRONMENTAL RESEARCH
__________________
|
©
Journal of Hydrocarbons Mines and Environmental Research, ISSN: 2107-6510,
Volume 2, Issue 1, June 2011, 19-26 __________________________________________________________________________________________________ |
Static and dynamic proton exchange membrane fuel cell
models
Mohamed Becherif 1,*, Aïcha Saadi 2,
Daniel Hissel 3, Abdennacer Aboubou 2
and Mohamed Yacine Ayad 4
1 IEEE Member, FEMTO-ST/FCLab, UMR CNRS
6174, UTBM, rue Thierry Mieg, 90010 Belfort, France
2 MSE laboratory, Université de Biskra, BP 145,
07000 Biskra, Algeria
3 IEEE Senior Member, FEMTO-ST/FCLab, UMR CNRS 6174,
UFC FCLab, 90010 Belfort, France
4 R&D Industrial Hybrid Vehicle Applications, 92250
La Garenne Colombes, France
*corresponding author: mohamed.becherif@utbm.fr (M. Becherif)
Received: 06 July 2011 - Accepted: 21 August
2011 - Available online: 22 August 2011
Abstract: In this paper, a brief review of
different static and dynamic models that have been proposed for Proton Exchange
Membrane Fuel Cells (PEMFC) is here concerned. Among the different models
of PEMFC that have been reported in the literature, some of them focus on
one particular FC stack, others take into account a part or all auxiliaries
as compressor, humidifier, etc. While others take into account different phenomena
as fluidic, chemical, thermic or only electric features. Each model is designed
according to the modeling objectives (diagnosis, fault tolerance, parameter
identification, predictive tool, automatic control, energy management, ...).
Each model (author) states its simplification hypothesis according to its
domain of use. For the use in automotive applications, a model should be enough
dynamic to take into account important phenomena as transients. The aim of
this paper is to propose an overview about few Fuel Cell static and dynamic
models. One static and one dynamic model have been chosen among others and
the simulation of these two models are presented and validated experimentally
in the Fuel Cell Lab and in UTBM, France.
Keywords: Fuel cell, proton exchange
membrane fuel cell, dynamic model, static model, electrical vehicle.
Modèles statiques et dynamiques de piles à combustible à membrane échangeuse de protons
Résumé: Cet
article est une brève revue de différents modèles statiques
et dynamiques qui ont été proposés pour les piles à
combustible à membrane échangeuse de protons. Parmi ces modèles,
certains se sont focalisés sur un modèle particulier de "stack",
d’autres prennent en compte une partie ou la totalité des auxiliaires
comme le compresseur, l’humidificateur, etc. Tandis que d’autres
prennent en compte différents phénomènes fluidique, chimique,
thermique ou seulement électrique. Chaque modèle est conçu
en fonction des objectifs de la modélisation (diagnostic, tolérance
aux fautes, identification des paramètres, outil de prévision,
contrôle-commande, gestion de l'énergie, ...). Chaque modèle
(auteur) énonce ses hypothèses simplificatrices en fonction
de son domaine d'utilisation. Pour une utilisation dans le domaine de l’automobile,
un modèle doit être suffisamment dynamique afin de prendre en
compte des phénomènes importants tels que les transitoires.
L'objectif de cet article est de proposer un aperçu sur quelques modèles
statiques et dynamiques de piles. Un modèle statique et un dynamique
ont été choisis parmi d'autres pour une étude détaillée.
Les simulations de ces deux modèles sont présentées et
validées expérimentalement au sein du laboratoire pile à
combustible et de l'UTBM, en France.
Mots-clés: Pile à combustible, pile
à membrane échangeuse de protons, modèle dynamique, modèle
statique, véhicule électrique.