JOURNAL OF HYDROCARBONS MINES
AND ENVIRONMENTAL RESEARCH
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Journal of Hydrocarbons Mines and Environmental Research, ISSN: 2107-6510,
Volume 2, Issue 1, June 2011, 59-64 __________________________________________________________________________________________________ |
On the improvement of the internal combustion engine
Athmane Kebairi 1,*, Mohamed Becherif 2,
Shichao Cai 1 and Mohammed El Bagdouri
1
1 Laboratoire Systèmes et Transports (SET), UTBM
University, 90010 Belfort, France
2 FEMTO-ST/FCLab, UMR CNRS 6174, UTBM University, 90010
Belfort, France
*corresponding author: Athmane.kebairi@utbm.fr (A. Kebaïri)
Received: 08 August 2011 - Accepted: 13 December
2011 - Available online: 20 December 2011
Abstract: In motorization
field, the main preoccupation of constructors is that the engine operation
should satisfy the exigency of the anti pollution norms. To answer to these
constraints, a good knowledge of the engine air path is necessary. This allows
well understanding the engine dynamics and consequently permits to design
control strategies that ensure the desired performance. This paper deals with
modeling and control of mechatronic actuators. First, the Pierburg mechatronic
actuator, which is used to control the air amount entering into the cylinder,
is presented. Then, its mathematical model is derived. The influence of the
parameter variations is shown by changing the motor resistance value. To control
such system with taking into account parameter variations, PI-Fuzzy logic
controller is designed. Experimental results using Labview with CompactRIO
show that the PI-Fuzzy logic controller is able to govern the system and to
guarantee the robustness against the parameter variations.
Keywords: PID, Fuzzy control, modeling,
identification, mechatronic actuator, vehicle.
Sur l'amélioration du moteur à combustion interne
Résumé: Dans
le domaine de la motorisation, l’évolution et le développement
du moteur Diesel est aujourd’hui motivé par deux facteurs essentiels,
à savoir, l’augmentation de l’énergie produite par
le moteur et la réduction de ces émissions de pollution. Ceux-ci
représentent le résultat de l’opération de combustion.
Par conséquent, la modélisation de la boucle d’air du
moteur est une étape essentielle dans le développement des stratégies
de contrôle permettant d’améliorer le mélange air/carburant
dans le cylindre, et donc, d’atteindre un fonctionnement optimal. Dans
ce travail, on s’intéresse à la modélisation et
à la commande des systèmes mécatroniques. D’abord,
l’actionneur Pierburg, qui est censé contrôler la quantité
d’air entrant dans la chambre de combustion, est présenté.
Par la suite, son modèle mathématique est développé.
La dégradation des performances de l’actionneur, causée
par la variation des paramètres, est ensuite montrée en intervenant
sur la valeur de la résistance du moteur électrique. Ceci est
compensé en utilisant une commande qui combine la technique de la logique
floue et une commande PI. Finalement, les performances de l’algorithme
de contrôle sont testées expérimentalement en utilisant
l’environnement Labview.
Mots-clés: PID, logique floue, modélisation,
identification, actionneur mécatronique, véhicule.